Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a weboldal működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez.
Elfogadom
Nem fogadom el
2022.10.03

Megalakult az európai Virtuális és Kiterjesztett Valóság Ipari Koalíció

Megalakult az európai VR/AR koalíció, ami egységes útmutatást nyújthat a sokszínű európai ökoszisztéma számára. Áttekintettük a szerveződés üdvözítő kezdeményezéseit és azt is, hogy milyen hatással lehet mindez a hazai szereplőkre – összefoglaló.

A „Virtual and Augmented Reality Industrial Coalition” azaz a „Virtuális és Kiterjesztett Valóság Ipari Koalíció” létrehozása már 2020-ban felmerült, ugyanis ekkor jelentették be a Bizottság média és audiovizuális cselekvési tervében. A kezdeményezés célja akkor az volt, hogy a koalíció támogassa a szakmapolitikai döntéshozatalt, ösztönözze az ágazati beruházásokat, egyszerűsítse az érdekelt felek közti párbeszédet, valamint határozza meg az európai VR/AR-ágazat elérendő céljait is.

A technológia és a digitális transzformáció elmúlt két évet jellemző hihetetlen gyors térnyerését követően többé nem volt kérdés, hogy szükség van egy szervezetre, ami az európai régiót összefogja, és iránymutatást ad az ökoszisztéma szereplői számára.

Mi a koalíció feladata?

A 2021 novembere és 2022 februárja között több mint 100 érdekelt fél szerveződött munkacsoportokba, ezek párbeszédjéből a Koalíció alábbi feladatai körvonalazódtak:

  • Az uniós VR/AR-iparág előtt álló, már azonosított kihívások és lehetőségek megoldása és megteremtése
  • Az EU VR/AR ökoszisztémájának optimalizálása, a kiépítettség meghatározása 2026-ra
  • Az EU VR/AR versenyképességégének meghatározása
  • A VR és AR hatásának vizsgálata a médiaágazatban
  • Iparági kezdeményezések, és az európai VR/AR ökoszisztéma támogatása
  • Stratégiai dokumentáció az európai VR/AR ökoszisztémáról - beleértve a piacértékelést és a szakpolitikai ajánlásokat is

Az EU által alapított Virtuális és Kiterjesztett Valóság Ipari Koalíció széleskörű, ágazatközi megközelítést alkalmaz, amely magában foglalja az iparágakat, a technológiai szolgáltatókat és a fejlesztőket is. Mindamellett, hogy egyetlen ágazatot sem hagy ki, ahol a VR/AR felhasználása elképzelhető lehet – ezen ágazatok között pedig segíti a párbeszédet, legyen szó az adott iparágat képviselő gyártókról vagy a felhasználókról – olvasható a Koalíció állásfoglalásában.

El kell kerülni a digitális vadnyugatot

Thierry Breton, az Európai Bizottság belső piacért felelős biztosa a szervezet megalakulásának három fő hatását összegezte LinkedIn bejegyzésében, aki természetesen a metaverzummal kezdte az okfejtést. A VR és AR technológia első sorban – az Ipar 4.0-án és videojátékok szegmensét leszámítva - ugyanis a metaverzumban fog tudni leginkább érvényesülni a közeljövőben. Utóbbi fejlődését pedig aligha lehet megállítani vagy újraindítani.

Breton bejegyzését azzal kezdi, hogy a metaverzum olyan, mint az ókori görög „Agora”, azaz egyfajta nyilvános „tér”, ahol a korábban megszokott digitális interakciók, a kiterjesztett valóság extra dimenziója vagy a virtuális valóság 3D-s világa miatt még jobban felerősödhetnek. Ezért ezekbe a virtuális környezetekbe már az alapoktól kezdve be kell építeni az európai értékeket, hogy az emberek ugyanolyan biztonságban érezhessék magukat a virtuális térben, akárcsak a valóságban.

Az itthon egyelőre még gyerekcipőben járó metaverzumokban is szükséges egyfajta szabályrendszer, hiszen akárcsak a Facebook-on, úgy a virtuális térben sem célszerű, ha vadnyugati körülmények fogadják a felhasználókat. Utóbbi egyszerűen nem biztonságos, ami szabályzás nélkül az internetes zaklatás, erőszak és csalás melegágya lehet. Magyarországon egyelőre nincs különösebb mozgolódás a jogalkotók részéről, ám a Virtuális és Kiterjesztett Valóság Ipari Koalíció intézkedése egy idő után valószínűleg Magyarországon is érzékeltetni fogják hatásukat.

A digitális vadnyugat mellett az VR/AR összefüggésében azért is kiemelkedő a Koalíció szerepe, mert intézkedéseikkel elősegíthetik azt, hogy a privát metaverzumokat egymással működni képes rendszerként fejlesszék, mindenáron elkerülve azt, hogy egyetlen magánszereplő kontrollálja a virtuális tereket vagy határozza meg a feltételeit.

Az viszont, hogy képesek leszünk-e metaverzumokat kialakítani, attól függ, hogy el tudjuk-e sajátítani, kialakítani és fejleszteni az ehhez szükséges csúcstechnológiákat (szoftverek, platformok, felhő, 5G, VR/AR, stb.) Európában, mindezt természetesen fenntartható ökoszisztémára alapozva.

Szerencsére az európai térség jó adottságokkal rendelkezik ezen a területen, az Európai Bizottság kezdeményezése pedig megteremtette az alapokat az VR/AR ökoszisztéma felépítéséhez.

„Örömmel indítom útjára a virtuális és kiterjesztett valóság ipari koalíciót, amely a kulcsfontosságú metaverzum technológiák érdekeltjeit tömöríti. Kidolgoztunk egy útitervet, amelyet több mint 40, ezen a területen tevékenykedő uniós szervezet támogatott, a nagyvállalatoktól kezdve a kkv-kon át az egyetemekig. A következő lépés a jelenlegi virtuális valóságtól és más alaptechnológiáktól egy olyan világ felé történő kvantumugrás lesz, amelyben a valóság és a virtuális valóság valóban keveredik” - olvasható a bejegyzésben.„

Mit hoz a virtuális és kiterjesztett jövő az infrastruktúrában?

A Koalícióra a szabályozási környezet kialakítása mellett a kiszolgáló infrastruktúra fejlesztésében is nagy feladat hárul, hiszen az új virtuális terekben az e technológiákon keresztül kicserélt - és begyűjtött - adatok mennyisége minden eddiginél nagyobb lesz, ami rugalmas csatlakozási infrastruktúrát követel. A teljesen virtuális kereskedelmi tranzakciók gyorsan növekednek, és új fizetési rendszereket (digitális, kripto- vagy hagyományos), valamint az azonosítás és a tulajdonjog formáit (egyedi azonosítók, NFT-k és blokklánc) foglalják majd magukban.

Az új virtuális világok még nagyobb nyomás alá helyezik majd a kapcsolódási infrastruktúrát, amely szükséges ahhoz, hogy mindezek a fejlesztések megtörténhessenek. A VR/AR technológiából származó gigászi mennyiségű adatra telekommunikációs hálózatoknak is fel kell készülniük. E tekintetben különösen fontossá válik a közeljövőben az edge computing, azaz a hálózatszéli számítási kapacitás, ahol a felhasználóhoz a lehető legközelebbi hálózatba helyezik el a kiszolgálószervert, ami a VR/AR esetén elégethetetlen, hiszen így csökkenthető minimálisra a késleltetés.

Mindezek ellenére a jelenlegi helyzet - amely a Covid-járvány idején tovább súlyosbodott - azt a paradoxont mutatja, hogy a hálózatokon egyre nagyobb adatmennyiséget továbbítanak, ugyanakkor csökkennek a bevételek és a beruházási kedv az infrastruktúrák megerősítésére és ellenállóvá tételére. Ehhez hozzájön az is, hogy a mostani gazdasági környezetben a beruházások megtérülése stagnál, és az infrastruktúra kiépítési és fejlesztési költségei növekednek.

Thierry Breton szerint Európában a digitális átállásból hasznot húzó piaci szereplőknek méltányos és arányos hozzájárulást kell nyújtaniuk a közjavakhoz, szolgáltatásokhoz és infrastruktúrákhoz, minden európai polgár javára. „Átfogó mérlegelést és konzultációt fogunk indítani a metaverzumok során keletkező adatmennyiségek, valamint az azonnali és folyamatos interakciók lebonyolításához szükséges infrastruktúra jövőképéről és üzleti modelljéről. Készen állunk arra, hogy megvalósítsuk európai törekvéseinket” – zárta a Koalíció megalakulása kapcsán íródott bejegyzését.

Európa nagy ipari piaccal rendelkezik, ami komoly potenciált jelent a VR/AR szegmens számára is. Ahhoz, hogy a térség ebben a technológiában releváns maradjon a világ számára, fejlesztenie kell a digitális készségeit, fenntartható üzleti modelleket kell kidolgoznia a VR/AR vállalkozások számára, támogatnia kell az európai kulturális örökség digitalizálását, elő kell mozdítania a digitális közönségélmények fejlesztését, és biztosítania kell, hogy a gazdaság és Európa összes szereplője, így hazánk is bekapcsolódhasson a virtuális, kiterjesztett valóság technológiájának megértésébe és alkalmazásába. A Virtuális és Kiterjesztett Valóság Ipari Koalíció ebben jó alap lehet.

______
Szerző: Kiss Franciska

Eseménynaptár
Következő esemény
2023.10.17 10:00
Következő esemény
2023.06.08 09:30